چه کسی ترس از ریزش مو نداشته است؟ همه ما ، در بعضی از مواقع ، ترس از این داریم که ممکن است موهای زیادی را از دست بدهیم. در حالی که بیشتر اوقات ، این فقط یک هشدار کاذب است ، و ریزش روزمره موهای ما ، در برخی موارد ، بیشتر از این است. اما چه چیزی می تواند باعث ریزش موهای غیر منتظره شود؟

 
اگر ریزش مو را تجربه کرده اید و دلیلی بر این باور دارید که این فقط چرخه ریختن شما نیست ، اولین کاری که باید انجام دهید مشاوره با پزشک است. در این مقاله در مورد مراحل رشد مو ، دلایل ریزش مو و چگونگی کاهش طبیعی آن می توان صحبت کرد.
 
رشد مو - مراحل
آیا تاکنون فکر کرده اید که چرا موهای شما مهم نیست که چقدر تلاش می کنید؟ این امر به این دلیل است که برخلاف تصور عامه ، موهای شما 2-6 سال چرخه زندگی دارد ، پس از آن می افتد تا اجازه دهید موهای جدید در جای خود رشد کنند (1) ، (2).
 
رشد مو - مراحل پینیت
Shutterstock
 
 
مرحله 1: آناژن
این مرحله ای است که در آن مو از فولیکول ها خارج می شود ، و شافت به طور مداوم ساخته می شود و طول موهای شما را افزایش می دهد. این مرحله می تواند 2-6 سال به طول انجامد.
 
مرحله 2: کاتاژن
در این مرحله موهای شما آماده استراحت می شود. این مرحله می تواند حدود 2 هفته ادامه داشته باشد.
 
مرحله 3: تلوژن
مرحله آخر مرحله استراحت است که در آن موها رشد خود را متوقف می کنند و سرانجام از بین می روند تا اجازه دهند موهای جدید جایگزین آن شوند. این مرحله حدود 5-6 هفته ادامه دارد.
 
مرحله 4: نئوژن و اگزوژن
نئوژن مرحله احیاء یک فولیکول مو است ، که در آن یک فولیکول جدید به جای محل قدیمی رشد می کند. اگزوژن آزاد کننده آناژن قدیمی است.
 
در حدود 10-20٪ موهای شما در هر زمان معینی همیشه در مرحله استراحت است. ریزش مو هنگامی اتفاق می افتد که موهای شما بدون تکمیل این چرخه سه مرحله ای خارج شود. ریزش مو وقتی فولیکول تولید مو را متوقف می کند ، منجر به طاسی می شود. دو نوع ریزش مو وجود دارد که می تواند منجر به طاسی شود. خواندن را ادامه دهید تا بدانید که چیست.
 
انواع ریزش مو
الگوی 1: Telogen Effluvium
اگر از همه نقاط پوست سر و بدن دچار ریزش مو شده اید ، به احتمال زیاد شما Telogen Effluvium دارید.
 
Telogen Effluvium وقتی اتفاق می افتد که بیش از 20٪ از فولیکول های شما به طور ناگهانی وارد فاز تلوژن شوند ، تعداد فولیکول هایی که به طور فعال در حال رشد مو هستند کاهش می یابد (3). این منجر به از دست رفتن حجم و در نهایت جوش خوردگی می شود. Telogen Effluvium بیشتر توسط محرک ها ایجاد می شود.
 
محرک های بهداشتی: مالاریا ، حصبه ، سل ، مشکلات تیروئید ، اختلالات اندام ، Hiv ، سوء تغذیه ، سفلیس ، بیماری های خود ایمنی و کمبودهای مغذی.
Stress Triggers: آسیب های عاطفی ، کار سنگین ، گرسنگی ، رژیم های تصادف ، جراحات جدی و جراحی.
داروهای مسکن: رتینوئیدهای خوراکی ، قرصهای ضدبارداری خوراکی ، داروهای ضد تیروئید ، ضد تشنجها ، داروهای هیپولیپیدمیک ، بتا بلاکرها ، آمفتامین ها ، کاپتوپریل و فلزات سنگین.
محله های محلی: حساسیت به رنگ مو
الگوی 2: آلوپسی
ریزش مو می تواند اشکال مختلفی داشته باشد ، از ریزش در لکه های به خوبی تعریف شده تا ریزش مو یا کل ریزش مو ، که می تواند در تمام محل های تحمل مو تأثیر بگذارد. به این روش آلوپسی یا ریزش موی ارثی گفته می شود. انواع مختلفی از آلوپسی وجود دارد که شایع ترین آنها آلوپسی آندروژنیک (ریزش مو با الگوی مرد و زن) و دوم آلوپسی آرتا (ریزش موی لکه دار) (4) ، (5) است.
 
در آلوپسی آندروژنیک ، مو وقتی تبدیل می شود که تستوسترون (هورمون جنسی مرد) به دی هیدروتستوسترون تبدیل شود و شروع به حمله به فولیکول های مو کند ، باعث بی فایده و مهار رشد موها می شود.
 
طاسی الگوی زنانه تفاوت چشمگیری با طاسی الگوی مردانه دارد. علائم اصلی طاسی الگوی زنان شامل موارد زیر است:
 
نازک شدن مو در طاسی الگوی زنان عمدتاً در قسمت بالا و ناحیه تاج مشاهده می شود. طاسی با بزرگ شدن قسمت موی مرکزی شروع می شود.
خط موی جلو در بیشتر بیماران بی تأثیر است.
ریزش مو ممکن است حاد باشد ، اما منجر به طاسی کامل یا تقریباً کامل نمی شود ، همانطور که در مردان وجود دارد.
ریزش مو بیشتر در هنگام دوش و در هنگام مسواک زدن مو مشاهده می شود.
بیایید ببینیم که دقیقاً چه چیزی باعث ریزش مو می شود.
 
دلایل ریزش مو چیست؟
علل ریزش مو در افراد مختلف متفاوت است. در حالی که در برخی موارد ، عوامل خارجی ممکن است مسئول باشند ، برخی شرایط پزشکی جدی ، عدم تغذیه و وراثت نیز علل اصلی طاسی در اکثر بیماران است (6). مهمترین عواملی که ممکن است باعث ریزش موهای زودرس در خانمها شود:
 
1. عوامل ارثی
اگر والدین شما مشکل ریزش مو دارند ، به احتمال زیاد شما نیز چنین خواهید کرد. ریزش موی ارثی آلوپسی نام دارد. اگرچه این مسئله در مردان بیشتر مشهود است ، زنان نیز احتمالاً دچار آلوپسی ارثی ژنتیکی می شوند. انواع مختلف آلوپسی مانند آلوپسی آندروژنی ، آلوپسی کششی و غیره وجود دارد.
 
2. تغییرات هورمونی
تغییرات هورمونی در بدن باعث افزایش حساسیت فولیکول های مو ، تضعیف ریشه های مو و ایجاد ریزش بیش از حد مو می شود. یائسگی ، کیست تخمدان ، کم کاری تیروئید ، پرکاری تیروئید و غیره تغییراتی در تعادل هورمونی بدن شما ایجاد می کند که در نهایت ممکن است به ریزش مو منجر شود.
 
3. بارداری
خوشگل ترین
داروهای دیگری که ممکن است باعث ریزش مو به عنوان یک عارضه جانبی شود عبارتند از: (3) ، (8) ، (9):
 
داروهای آکنه حاوی ویتامین A (رتینوئیدها)
آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد قارچ
داروهای ضد افسردگی
قرص های ضد بارداری
داروهای ضد لخته
داروهای کاهش دهنده کلسترول
داروهایی که سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کنند
داروهایی که سرطان پستان و سایر سرطانها را درمان می کنند
داروهای صرع (ضد تشنج)
داروهای فشار خون بالا (ضد فشار خون) ، مانند بتا بلاکرها ، مهارکننده های ACE و دیورتیک ها
جایگزینی هورمون درمانی
تثبیت کننده حالت
داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)
داروهای بیماری پارکینسون
استروئیدها
داروهای تیروئید
داروهای کاهش وزن
8- اختلالات تیروئید
اختلالات تیروئید و داروهای ضد تیروئید تقریباً همیشه به ریزش مو منجر می شود. موهای پراکنده به نظر می رسد و ریزش مو به طور مساوی در سراسر پوست سر توزیع می شود. درمان موفقیت آمیز اغلب به رشد موها منجر می شود ، اما در بعضی موارد ریزش مو دائمی است.
 
9. پردازش بیش از حد و یک ظاهر طراحی شده
در حالی که همه دوست دارند موهای خود را همیشه به نظر برساند ، رفتن به بالای صفحه با روشهای درمانی شیمیایی و ابزارهای یک ظاهر طراحی شده داغ می تواند به ریزش مو منجر شود.
 
10. کمبود آهن ، کم خونی و از دست دادن خون
کمبود گلبول های قرمز در بدن ، از دست دادن ناگهانی خون و عدم وجود آهن کافی در بدن باعث نه تنها خستگی ، ضعف و سردرد بلکه ریزش مو نیز می شود.
 
11. رژیم های Crash و سوء تغذیه
کمبود مواد مغذی و پیروی از یک رژیم غذایی ناسالم و نامتعادل می تواند باعث سوء تغذیه در بدن شود. این منجر به کم آبی پوست سر و مو می شود و می تواند باعث ریزش بیش از حد مو شود.
 
12. بیش از مکمل
علاوه بر مکمل چند ماده مغذی ، مانند ویتامین A ، ویتامین E و سلنیوم ، از جمله سایر خطرات باعث ریزش مو می شود. بیشتر مکمل های مو حاوی این مواد مغذی است ، اگرچه کمبود ویتامین A و سلنیوم با ریزش مو ارتباطی ندارد. به جای مصرف ویتامین ها به شکل غلیظ خود به عنوان مکمل ، بهتر است آنها را از میوه ها و سایر مواد غذایی ارگانیک مصرف کنید.
 
13. یک ظاهر طراحی شده
استفاده زیاد از محصولات و لوازم جانبی مو می تواند به ریزش مو منجر شود. برخی از محصولات مو مانند شامپوهای لوریل سولفاته و اسپری موها حاوی مواد شیمیایی هستند که برای مو و پوست سر شما مناسب نیستند. لوازم جانبی مو (مانند نوارهای الاستیک) برای کشیدن موها شناخته شده است. اینها می توانند باعث ریزش موهای شما شوند. مدل های مویی که نیاز به کشیدن موها مانند یک بند تنگ و یا دم اسبی نیز دارند می توانند باعث ریزش مو شوند.
 
ما می دانیم که مقابله با ریزش مو می تواند بسیار زیاد باشد ، اما کارهایی وجود دارد که می توانید برای مهار این مشکل انجام دهید.
 
چه موقع با پزشک مشورت کنید
در حالی که ریزش مو می تواند یک مشکل جزئی باشد ، در مواردی که به توصیه های پزشکی نیاز دارید مواردی وجود دارد. در صورت تجربه هر یک از موارد ذکر شده در زیر با پزشک مشورت کنید:
 
ریزش مو در یک الگوی غیر معمول
درد یا خارش همراه با ریزش مو
پوست سر قرمز ، پوسته پوسته یا در غیر این صورت غیر طبیعی است.
اگر زن باشید ، طلای الگوی مردانه را جلب می کنید
لکه های طاس روی ابرو
افزایش وزن ، ضعف عضلات ، حساسیت به دما یا خستگی جفت شده با ریزش مو
عفونت پوست سر با ریزش مو
در حالی که شما نمی توانید جلوی ریزش مو را بطور کامل متوقف کنید ، در اینجا چند نکته برای کاهش ریزش مو آورده شده است.
 
چگونه می توان ریزش مو را کاهش داد
1. مراقبت از مو
ایجاد چند تغییر کوچک در کارهای روزمره شما می تواند به کاهش ریزش مو کمک کند.
 
برای حل کردن موهای خود از یک شانه دندان چوبی پهن استفاده کنید. بعد از این کار می توانید از برس منظم خود استفاده کنید. با این کار شکستگی و ریزش مو از بین می رود. همچنین لازم است به یاد داشته باشید که هنگام مرطوب بودن موهای خود را شانه نکنید. موهای شما در هنگام مرطوب بودن در معرض آسیب پذیرترین حالت قرار دارند که احتمال شکستن آن را افزایش می دهد.
نکته دیگر استفاده از حوله خود به روش صحیح است. خشک کردن موهای شما با حوله به شدت باعث ریزش مو ، لک شدن و کشیدن مو می شود. درعوض ، رطوبت اضافی موهای خود را با حوله خود به آرامی فشار دهید و بگذارید به طور طبیعی خشک شود.
سعی کنید به شامپوهایی که عاری از سولفات ، سیلیکون و پارابن هستند بپردازید تا از بارگیری پوست سر و موهای خود با مواد شیمیایی خشن که باعث آسیب می شود ، خودداری کنید ، باعث می شود موهای شما شکننده و مستعد شکستگی شود.
موهای خود را حداقل هر سه روز یکبار با پاک کننده مو یا شامپو ملایم بشویید تا تمام گرد و غبار ، خاک ، روغن و باکتری های جمع شده از بین برود. مرتباً آن را تمیز نگه دارید تا از ریزش مو در اثر فولیکول های گرفتگی جلوگیری شود. همچنین مهم است که بیش از سه بار در هفته موهای خود را بشویید. شستشوی بیش از حد پوست سر و موهای شما را از روغنهای طبیعی که برای رشد سالم مو ضروری هستند ، محو می کند.
موهای خود را تحت درمان های مکرر شیمیایی ، خشک شدن بیش از حد ضربه ، اتو و رنگ آمیزی قرار ندهید زیرا این امر می تواند به ریزش مو منجر شود. اگر موهای خود را رنگ کردید و با مشکلات ریزش مو روبرو بودید ، بهتر است قبل از اینکه مواد شیمیایی دیگری را در موهای خود قرار دهید ، یک استراحت کوتاه بگیرید. یک مطالعه نشان داد که درماتیت تماسی آلرژیک از رنگ مو ممکن است مسئول افزایش ریزش مو باشد (11).
به طور روزانه از مدل های مو مانند پیاز های تنگ ، رنگ های مویی یا توری خودداری کنید. استفاده از الاستیک مو برای کشیدن موهای محکم می تواند باعث ریزش مو شود.
2. یوگا و ورزش
از اینکه چقدر استرس می تواند تعجب کند ، تعجب خواهید کرد
مرجع:ثانیکالا